Het geld komt van de massa in plaats van de bank. Crowdfunding is een alternatief voor oprichters en investeerders. Waar u op moet letten, leest u hier.
Crowdfunding is een zegen voor jonge ondernemers
Als u een bedrijf wilt starten of een project wilt financieren, heeft u een probleem: Europeanen staan niet bepaald bekend als zeer risiconemers als het gaat om directe investeringen in bedrijven, en de banken stellen hoge eisen aan kredietverlening.Oprichters met innovatieve ideeën hebben het dus navenant moeilijk gehad om het nodige kapitaal bijeen te brengen om hun projecten uit te voeren.
Maar er is een alternatief voor jou: crowdfunding. Sinds de start van de eerste crowdfundinginitiatieven in Duitsland in 2010, zijn meer dan 2.300 projecten gefinancierd door het publiek. In totaal hebben deze nieuwe donateurs inmiddels circa 140 miljoen euro in deze projecten geïnvesteerd.
En dat is blijkbaar nog maar het begin: alleen al in het afgelopen jaar groeide de crowdfundingmarkt met 113 procent. Eén ding is zeker: crowdfunding heeft zich bewezen als een alternatief voor bankleningen, overheidssubsidies en risicokapitaal van investeerders. Crowdfunding is voor jou als oprichter vooral spannend, want succesvolle campagnes zijn altijd goede reclame voor je bedrijf en investeerders zien zichzelf vaak als ambassadeurs van het merk en spreken enthousiast over “hun” project.
Crowdfunding is een nieuwe vorm van beleggen
Voor u als spaarder of belegger kan crowdfunding een nieuw alternatief zijn voor traditionele vormen zoals spaarrekeningen of aandelen. Dit gebied is echter nog niet onderworpen aan de anders gebruikelijke strikte controle door de autoriteiten en er moet altijd rekening worden gehouden met een totaal verlies van het geld. Bij sommige vormen van crowdfunding is er helemaal geen rendement, maar eerder een soort “beloning”. Hier investeer je als fan je geld uit passie of omdat je een goed idee wilt ondersteunen.
Ongeacht de vorm: als investeerder of ondersteuner moet u overtuigd zijn van het project en begrijpen waar het over gaat. Als het om equity crowdfunding gaat, moet je het bedrijf zeker eens nader bekijken, de cijfers checken en in geen geval zonder advies van een professional voor grotere bedragen.