Skip to main content
Boekouden

Verhalen van een starter: zelf boekhouden of uitbesteden?

Hey Pieter van Veen hier. Ik ben gevraagd om neer te pennen mijn ervaringen als starter met betrekking tot boekhoud software. Kijk in het leven zijn er twee dingen die onvermijdelijk zijn de dood en de Belastingdienst, dus dit is echt iets waar wij even goed voor moeten gaan zitten anders gaat dit onderneming avontuur snel eindigen. Er zijn eigenlijk twee opties en verschillende gradaties van tussenopties. Aan de linkerzijde heb je zelf doen. Helemaal zelf alles, facturen verzamelen, administreren, verwerken, aangifte doen. Aan de andere kant, de rechterzijde, wordt alles uit handen genomen door een ervaren boekhouder. En dan zijn er nog allerlei tussenopties, vaak d.m.v. software, waarbij bepaalde processen op de automatische piloot gaan en weer andere taken moet je zelf even kort naar kijken.

Bij helemaal zelf doen, dat is vaak de beste optie met name voor ZZP of zeer kleine ondernemingen. Ondernemingen die niet veel te besteden hebben. Op zich kunnen zij prima uit de voeten met Microsoft Excel en een sjabloon ontwikkeld door een ervaren boekhouder die vaak gratis te verkrijgen zijn. Tip, ik vond hier een zeer handige sjabloon: https://zelfboekhouden.org/excel-boekhouding-2/. Is dus geheel kosteloos en vrijblijvend te downloaden.

Volledig uit handen geven kan alleen als je daar echt geld voor beschikbaar hebt en wanneer je echt te druk hebt. Een uur van een boekhouder kost al snel 40+ Euro dus je moet voor jezelf even kijken of dit voor jou situatie financieel sense maakt.

Wat betreft software, zou ik hier: https://zelfboekhouden.org/boekhoudprogramma-zzp-vergelijken/, beginnen. Lees de ervaringen van de gelouterde boekhouder Elma de Bruijn met de meest bekende en populaire programma’s op de markt om een goede keuze te kunnen maken. Sommige programma’s zijn handiger dan andere, sommige zijn goedkoper, sommige zijn sneller, ze hebben allemaal wel voor en nadelen, legt er dus ook beetje aan wat jij belangrijk vindt.